Trends in toerisme

januari 16, 2017 commundocoaching No comments exist

Ik was onlangs op de Vakantiebeurs en heb 2 lezingen bezocht over de nieuwste reistrends. Kippenvel momentje want er is heel veel dat raakt aan mijn missie: mensen bij elkaar brengen, solidariteit en zingeving. People Planet EN Purpose werd ook genoemd.
Ruben van Zwieten (de moderne dominee) noemde de kracht van verbeelding, inlevingsvermogen en broederschap en verhalen vertellen als verrijkend en als kans voor toerisme. Jullie begrijpen waarom dat me aanspreekt

Na eerdere topsprekers als Adjiedj Bakas, Steven van Belleghem, Guy van Liemt en Tom Palmaerts, staat dit jaar een heuse predikant op het programma: Ruben van Zwieten. Van Zwieten is dominee en vooral bekend van de stichting Zingeving Zuidas, waarbij hij zich richt op zakenmensen die werken aan de Zuid-as in Amsterdam. De Nieuwe poort, zoals het project heet, is hij in 2008 begonnen. “Ik wilde een tegenwicht bieden aan de krachten van economie en politiek die zo vaak de boventoon voeren.” Van Zwieten wil het juist opnemen voor de zachte krachten zoals verbeelding, inlevingsvermogen en broederschap en het is zijn overtuiging dat die ons juist menselijker en rijker maken. Door de Volkskrant werd hij 2014 uitgeroepen tot de top-5 meest invloedrijke mensen voor de toekomst.

Hij spoort de zaal vol met travelprofessionals aan om in deze haastige tijden te zoeken naar de verbeelding en te zorgen dat je door middel van taal jezelf kan inleven in een ander.
Juist de toeristische sector heeft de kracht om een verhaal te vertellen en juist ver weg te blijven van de bedrijfstaal. Van Zwieten nodigde de zaal uit om hier over na te denken. “Welk boek heb jij voor het laatst gelezen?” was zijn vraag. En dan natuurlijk niet de biografie van Steve Jobs of een of ander managementboek, maar juist een roman. Een fictie boek, een verhaal dat verzonnen is. Zodoende raak je zelf geïnspireerd en kan je ook zelf een verhaal maken en zo anderen inspireren.

Andere reistrends die ik meenam uit de lezing van Tessa aan de Stegge (eigenaar van trendbureau Cherry Picker) zijn: van betekenis willen zijn, zingeving, bezieling, rust, participeren, spelen, soul searching, reizen met je hart, delen.

2017 is samen.

Voor meer over wat Tessa, Karma toerisme noemt lees hier >>

Deel dit item s.v.p.:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *